naam Erik Müller
geboorteplaats Hoorn
geboortejaar 1979
werk/beroep informatiespecialist bij de overheid
contactadres erikhmuller@hotmail.com
Vanaf wanneer houd je je actief bezig met ridderorden en onderscheidingen?
Ik ben in 1995 begonnen met verzamelen.
Wat is de reden/aanleiding om je bezig te houden met ridderorden en onderscheidingen?
Ik heb mij altijd erg geïnteresseerd voor geschiedenis. Vooral die van de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Toen mijn oma ziek werd en begon met het opruimen van haar spullen, kreeg ik het Mobilisatie-herinneringskruis 1914-1918 van mijn overgrootvader. Dat interesseerde mij heel erg: ik wilde weten wat dat voor een onderscheiding was en waarom hij die had gekregen. Net als bij Willem de Boer is het boek Verzamelen is ook een kunst, met daarin een verhaal over Henny Meijer en zijn collectie, voor mij een belangrijke inspiratiebron geweest. En dat geldt ook voor het boek van dr. Bax over Nederlandse ridderorden en onderscheidingen.
Via het vakantie- en uitzendwerk dat ik bij de politie deed, kwam ik in contact met Theo Kalf, conservator van het Politiemuseum; die hielp mij aan heel veel informatie. Toen ik begon met verzamelen, kon ik weinig literatuur over het onderwerp vinden. Daarom ben ik in 1998 gestart met The Dutch Medals Page. Later is dat www.onderscheidingen.nl geworden. Dat heb ik in maart 2026 overgedragen aan Stichting KROON.
Wat is je interessegebied?
Ik verzamel onderscheidingen van hulpdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis, reddingswezen) en gemeentelijke onderscheidingen. In mijn onderzoek richt ik mij op de vraag wie, waarom, waarvoor een onderscheiding heeft gekregen. Ik beperk me tot Nederlanders, buitenlandse onderscheidingen aan Nederlanders verleend en Nederlandse onderscheidingen aan buitenlanders verleend.
Heb je zelf ridderorden of onderscheidingen?
Ik ben in 2023 ridder in de Orde van Oranje-Nassau geworden en heb in 2022 de Medaille van Verdienste in zilver van het Nederlandse Kruis gekregen. Daarnaast heb ik verschillende officiële en onofficiële Nederlandse en buitenlandse onderscheidingen.
Wat is je favoriete onderscheiding en waarom?
Ik heb niet echt één favoriete onderscheiding, wel een aantal favoriete achtergrondverhalen over enkele groepen met onderscheidingen. Op dit moment ligt mijn focus op de groep onderscheidingen van mr. Jacob Lodewijk Bakhuysen Schuld. Deze advocaat en procureur was naast zijn werk reserve-officier en was in het Interbellum betrokken bij diverse organisaties die kinderen uit Oost-Europa naar Nederland haalden om hier na de Eerste Wereldoorlog en de Russische Revolutie aan te sterken. Hiervoor heeft hij diverse buitenlandse Rode Kruis-onderscheidingen gekregen. Na de mei-dagen van 1940 is hij bij contraspionage betrokken geraakt. In 1941 werd hij door de Duitsers opgepakt en tot levenslang veroordeeld. Via het Oranjehotel en Kamp Amersfoort belandde hij in Dachau. Hier werd hij in 1945 bevrijd, maar was te zwak om terug te kunnen naar Nederland. Hij is daar in een Amerikaans veldhospitaal in augustus 1945 overleden. Rondom de persoon waren diverse controverses en het onderzoek naar zijn leven brengt interessante informatie boven water om verder uit te diepen
Welke ridderorde of onderscheiding zou je zelf graag ooit willen ontvangen?
Ik zou graag ooit het Kruis van Verdienste van het Nederlandse Rode Kruis willen ontvangen. Ik ben al vele jaren als vrijwilliger in verschillende functies actief in het Rode Kruis. Daarnaast vind ik het een heel mooie onderscheiding.
Wie verdient er volgens jou een lintje?
Als ik vind dat iemand een lintje verdient, dan draag ik haar/hem voor. Dat doe ik zo’n 6 à 7 keer per jaar. Ik zou de vraag daarom anders willen beantwoorden, namelijk wie er volgens mij géén lintje verdient. Ondanks de stelselwijziging die in 1996 van kracht is geworden, zitten er in het systeem nog steeds automatismen. Toen de Tweede Kamer afscheid nam van diverse kamerleden na de verkiezingen, kregen alle kamerleden die aan de termijn hadden voldaan een Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, ook zij die alleen maar bij de beëdiging en het afscheid aanwezig waren en daartussen nooit in de Kamer geweest waren. Dat deed voor mijn gevoel afbreuk aan mijn eigen lintje. Ik zou er dus voor willen pleiten om het automatisme voor lintjes bij politieke ambtsdragers af te schaffen.
Aan welke Nederlandse onderzoeker, verzamelaar of betrokkene zou je het stokje over willen dragen?
Laurens Stroek: ik vind dat niet alleen de gevestigde namen aan de orde moeten komen, maar ook het jongere talent.